Kwalifikacyjne kursy zawodowe
Kursy zawodowe dają kursantom możliwość dokładnie się przygotować do uzyskania tytułu technika. Zapraszamy osoby, które ukończyły 8-klasową szkołę podstawową lub gimnazjum!
Kursy zawodowe a prawo oświatowe
Zgodnie z reformą MEN, od września 2012 r. w system oświaty zostają włączone kwalifikacyjne kursy zawodowe dla osób dorosłych, podczas których osoby pełnoletnie mogą zdobyć lub uzupełnić kwalifikacje zawodowe oraz uzyskać tytuł technika w danym zawodzie.
Wszystkie kierunki kursów zawodowych są prowadzone według programu nauczania uwzględniającego podstawę programową MEN.
- Po pozytywnym zakończeniu każdej kwalifikacji absolwent uzyskuje stosowne zaświadczenie o ukończeniu kursu.
- Następnym etapem jest przystąpienie do zewnętrznego egzaminu zawodowego potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie w danym zakresie.
- Po jego zdaniu otrzymuje od Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej świadectwo potwierdzające kwalifikacje w zawodzie.
- Po zdobyciu wszystkich kwalifikacji na danym kierunku (jednej, częściej dwóch lub nawet trzech – K1, K2, K3) oraz uzyskaniu wykształcenia średniego kursant uzyska dyplom technika.
Dlaczego warto?
- Uczestnicy kursów kwalifikacyjnych uzyskują następujące korzyści:
szybsze przekwalifikowanie lub zdobycie nowych uprawnień zawodowych — w obrębie pokrewnych zawodów często są wymagane te same kompetencje, dzięki czemu uczeń, który zdobędzie kilka pokrewnych kwalifikacji, będzie mógł wykonywać więcej niż jeden zawód, - możliwość zdobycia kwalifikacji na poziomie technika przy jednoczesnym przygotowywaniu się do uzyskania wykształcenia średniego,
- absolwenci ZSZ mogą uzupełnić brakujące kwalifikacje do poziomu technika bez konieczności powtarzania całego zakresu kształcenia odbytego w zasadniczej szkole zawodowej — dotychczas absolwent zasadniczej szkoły zawodowej w celu uzyskania tytułu technika musiał ukończyć 3-letnie technikum uzupełniające lub 4-letnie technikum dla dorosłych.
- Podział zawodów na kwalifikacje ma kluczowe znaczenie dla podniesienia jakości kształcenia w szkolnictwie zawodowym oraz zbliżenia go do rynku pracy, ponieważ stwarza podstawy do dostosowania kształcenia do indywidualnych potrzeb i możliwości uczniów.